Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, oktober 31, 2008

Gniffelen

Onlangs waagde ik de overstap van energieleverancier en gisteren kreeg ik van het E.ON de welkomstbrieven: eentje voor de electra en eentje voor het gas. Het E.ON hanteert niet alleen goedkopere tarieven maar geeft bovendien een bonus van 150 euro aan hen die overstappen. Twee goede argumenten, dacht ik zo. De termijnbedragen waren bij het NUON respectievelijk 22 en 40 euro dus verbaasde ik mij een beetje toen ik las dat de termijnbedragen bij het E.ON neerkomen op 18 en 128 euro per maand. Meteen maar even gebeld met het E.ON en de situatie uitgelegd. "Maar meneer! We krijgen een strenge winter en wij leggen U zo'n hoog termijnbedrag op om te voorkomen dat U in mei zoveel moet terugbetalen!" Men rekent dus drie maal zoveel als het NUON omdat men aardig voor mij wil zijn en bovendien heeft het E.ON een kristallen bol staan op het hoodkantoor. Aha! Heb het maandbedrag laten verlagen naar 60 euro zodat ik in mei 2009 met de jaarafrekening alsnog ongeveer 140 euro terugkrijg (zijnde 6 maanden a 20 euro). Zijn ze nu helemaal belatafeld!

Een dergelijke uitsraak ontsnapte ook aan de lippen van de timmerman van de woningbouw vanmiddag. Hij kwam om te herstellen wat de heren van het aannemersbedrijf hadden nagelaten te doen. Nu kan dus bijvoorbeeld gewoon het slaapkamerraam dicht. "Tsja, vroeger" zei de man "toen was service nog iets heel gewoons".

Vroeger had je ook heel aardige TV-programma's. Ik kijk graag oude series en wacht nog steeds met spanning op het uitkomen op DVD van The Man From Atlantis met een bijzonder jonge Patrick Duffy die sommige lezers zich zullen herinneren als Bobby Ewing uit de langlopende serie Dallas.



Momenteel kijk ik met m'n zoon de serie Quantum Leap met in de hoofdrol Scott Bakula, ook bekend als Captain Jonathan Archer uit Star Trek: Enterprise. De serie Quantum Leap geeft ook een beetje geschiedenisles. Met name dan over de recente Amerikaanse geschiedenis zoals de rellen bij Watts in oktober 1965 toen tientallen mensen het leven lieten nadat de spanningen tussen de blanken en de zwarten hoog waren opgelopen.

Tegenwoordig vinden wij het complete onzin om mensen te beoordelen op basis van de kleur van hun huid. Maar is dat eigenlijk wel zo? Lang niet altijd helaas. Nog steeds zijn er blanken die zich superieur achten aan mensen met een donkere huid. Zij kunnen echter niet verklaren dat als blank zijn dan zo goed is hoe het dan komt dat kleurlingen de wereld domineren in aantal.

Toch geloof ik dat rassendiscriminatie een uitstervende gewoonte is. Neem nu de van oorsprong Marokkaanse jongeman die gistermorgen wat klusjes deed in mijn huis. Hij beklaagde zich over het openstellen van de landsgrenzen omdat "al die Polen en Roemenen nu onze baantjes inpikken." Ik moest heel hard m'n best doen om niet te gniffelen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!