Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zaterdag, januari 10, 2009

Verbieden

De Tweede Kamer moet zich buigen over de vraag of het afsteken van vuurwerk door particulieren verboden moet worden. Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de Nederlanders het met de initiatiefnemers Arno Bonte en David Rietveld eens is en 47 procent is tegen. Zelf ben ik nog steeds van mening dat met name alcohol een veel grotere bedreiging vormt voor de volksgezondheid. Niet alleen zijn bijzonder veel vuurwerk-ongelukken alcohol-gerelateerd maar daarnaast is alcohol een enorme kostenpost voor de maatschappij. De Consument besteedt per jaar het enorme bedrag van 65 miljoen euro aan het kopen van vuurwerk. De maatschappelijke bij-effecten (opruimen van vuurwerk, gemiste werkuren, luchtvervuiling, e.d.) worden geschat op 300 miljoen. Jaarlijks sterven er 1 tot 3 personen door verkeerd gebruik van vuurwerk.

Elk jaar eist alcoholgebruik in Nederland 3200 doden en bedragen de maatschappijke kosten E.2.6 miljard. (Bron: Jellinek). Ik vind dat veel.

Misschien dat het tijd wordt dat de Tweede Kamer aandacht besteed aan de problemen veroorzaakt door alcohol-gebruik? In elk geval vindt de Tweede Kamer het blijkbaar niet waard tijd en geld te besteden in het onderzoeken van de mogelijkheden om het afsteken van vuurwerk te verbieden.

Morgen heb ik weer wat gezellige foto's voor jullie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!