Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, augustus 21, 2009

Inflatie

Boek nummer 20 is Het Verborgen Raadsel van Will Lavender. Het is een bij vlagen spannende thriller over een stel studenten dat voor een raadsel staat: Hen wordt gevraagd een hypothetische moord te voorkomen bij wijze van oefening in Logica. Een lollig gegeven maar het verhaal blijft zich maar verder ontspinnen waarna het plot -naar verhouding- wordt afgeraffeld. Jammer.

Ik vind het ook jammer dat er nog steeds mensen zijn die niet willen betalen voor de lessen rollator-dansen in het lokale buurthuis. Of voor huisvesting van weggelopen egeltjes. Of voor een prettiger leven voor chronisch zieken. Of voor zwemles voor niet-allochtone vrouwen. Of voor lessen foto-bewerking voor 12-jarige meiden. Of voor de bijdrage die ouders ontvangen voor het opvoeden van de volgende generatie belasting-betalers. Ik heb het natuurlijk over de belastingen. Ik vind het systeem -in principe- een prachtig voorbeeld van solidariteit:"Ik betaal voor het asiel waar jij jouw schattige poesje vandaan hebt en in ruil betaal jij mee aan het kleden van mijn kind." Over de uitvoering van het belasting-systeem valt nog genoeg te twisten maar wat vindt U van het principe?

De overheid hanteert principes waar wij als burgers maar onder moeten lijden...
Handen wassen tegen de Mexicaanse griep is nauwelijks effectiever dan het ophangen van witte lakens voor de ramen tegen de gevolgen van een atoom-explosie zoals (Amerikaanse) burgers in de jaren'50 werd geleerd te doen. De instructie:"Plaats uw hoofd tussen uw knieën, vouw uw handen op het achterhoofd en haal rustig adem" voorkomt paniek maar maakt je niet minder dood als het vliegtuig waar je in zit met een noodgang tegen een berg aanvliegt.

De overheid zaait paniek door te zeggen dat de Mexicaanse griep dodelijk is maar zegt tegelijkertijd dat het allemaal wel meevalt zolang je maar vaak je handen wast...wat een ontzettende grote hoop stierepoep! Zonder tussen-n.

De overheid wil nu ook dat burgers elkaar gaan verlinken. Je kunt bijvoorbeeld een speciaal nummer bellen als je de buurman ziet rondrijden in een auto waarvan je vermoedt dat zijn inkomen tekort schiet om het ding te kunnen betalen. Allemaal prima hoor. Maar dan wil ik wel een mooi zakmes ontvangen voor het doen van mijn burgerplicht en stel ik mij niet tevreden met de luizige tweeëneenhalve gulden die ooit stond op het verraden van je buren. Op verklikken staat ook inflatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!