Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, oktober 16, 2009

Sigaretten

Vandaag twee uurtjes in de tuin gewerkt, twee uurtjes lopen opruimen en schoonmaken in huis en twee uurtjes staan koken ten behoeve van een huwelijks-receptie morgen. Daarom geen nieuws gevolgd, niet de straat op geweest en eigenlijk niet zo veel inspiratie. Vandaar de volgende oplossing:

Men vraag mij wel eens hoe ik aan de inspiratie voor mijn stukjes kom. Dat wisselt nogal. Iets wat mij opvalt bij het TV-kijken of radioluisteren bijvoorbeeld. En dat hoeft niet eens zozeer het journaal te zijn. In de supermarkt en in de tram valt mij ook wel eens iets op danwel te binnen. En natuurlijk op het toilet. Daarnaast lees ik graag bladen als Kijk, Quest en Scientific American maar ook wel eens de Linda. In boeken staan ook veel vragen-oproepende opmerkingen en ook in kranten en op het internet vind ik artikelen die bij mij vraagtekens oproepen. Ik krijg ook inspiratie door het lezen van andere weblogs waarvan ik dagelijks 5 tot 10 lees en als het even kan ook van commentaar voorzie. Hieronder een paar voorbeelden:

Naar aanleiding van een stukje bij Blog-collega Redstar schreef ik de volgende reactie:

Wij eten regelmatig vlees-vervangers. Huismerk-hamburgers bijvoorbeeld met het predikaat:"Nu met 15 procent meer vlees!" Eigenlijk zijn mensen toch maar hypocriet: want waarom vinden wij koeien en kippen zielig (hoewel wij van die laatste soort miljoenen per jaar
langzaam laten wurgen voor een stukje "veelzijdig vlees" op ons bord) en bijvoorbeeld ratten en torren niet? Een nieuwe theorie: de categorie "enge/vieze beesten" eten wij niet en
dus hoeven wij ons ook niet schuldig te voelen over hun dood door mensenhand.
--------
Bij Wondelgijn schreef ik de volgende reactie:

Katten zien het als jouw privelege dat jij ze van eten en drinken voorziet. Heel veel mensen zouden een partner binnen een uur de deur uitschoppen als die dezelfde
karaktereigenschappen als de kat zou hebben...;-)

Mijn zoon is bijna 14 en m'n dochters zijn 9 en 7-en-een-half. Er staat mij nog heel wat te wachten. Ik vraag maar vast wat tips aan mijn moeder want die is opgegroeid in een land
waar het de oma's zijn die de meiden van tips voorzien. ...Misschien kan ik m'n kinderen beter vertellen wat m'n moeder mij vertelde en waardoor ik in één zinnetje alles wist:"Ik heb je leren lopen maar de juiste weg zoek je zelf maar".
------------

(Over handenwassen tegen de Mexicaanse Griep)
Iedereen pakt ook steeds maar weer hetzelfde zeeppompje met alle gevolgen van dien. Hoe vaak zouden mensen op scholen en bij bedrijven het zeeppompje schoonmaken? Om nog maar te zwijgen over deurkrukken van toiletten. Tientallen pakken diezelfde deurkruk vast en verspreiden daarmee miljarden bacterieën! Waar blijft de overheid met een campagne om mensen daarop te wijzen?
--------
Bij Renesmurf plaatste ik de volgende reaktie:

Jaren geleden vertelde de regering ons dat eerder stoppen met werken goed was voor de economie: Mensen konden hun pensioengeld lekker opmaken aan reizen en tuinieren en zo en bovendien werd er zo ruimte gemaakt voor de intrede van jongeren op de arbeidsmarkt. En nu is het opeens goed voor de economie als mensen langer doorwerken!? Ikke nie snap...

In reaktie op een privé-mail schreef ik:

Stoer hoor, paardrijden! Wilde vroeger graag op les en mocht al een proefles toen ik bij de manage een meisje heel hard zag vallen en haar pols breken. Had ik nu maar wel lessen gehad want twee jaar terug moest ik voor filmopnames Napoleon spelen. Ik kreeg een half uurtje voor
een basis-paardrijles en om ons even aan elkaar te laten wennen. Rondjes lopen ging prima en het paarde ging zelfs ongeveer de kant op waarheen ik haar stuurde en zelfs een
klein drafje rechtvooruit ging aardig. Tot het moment dat de regisseur riep "En...AKTIE!!!" Het arme dier schrok zo erg van die schreeuw en het klappen van de filmklapper dat ze in galop richting de nabijgelegen snelweg rende...Als iemand mij nu even verteld had dat als je je hielen hard in de flanken drukt het paard denkt dat je harder wil...Ik probeerde mij alleen maar vast te klemmen en er niet af te vallen!

Uiteindelijk kon ik het dier zo'n vijf meter voor het toegangshek naar de snelweg met een grote cirkel in kleine draf terug naar de startplek krijgen waar ik toen heel koel de regisseur aankeek en zei:"Zullen we die take even over doen?" Om vervolgens af te stijgen en een half uurtje in het
gras te gaan zitten trillen met een kop koffie, een kan water en een paar sigaretten...;-)

De link van vandaag is meer een opmerking: sinds kort vindt U onder elk weblogstukje drie verwijzingen naar (mogelijk) soortgelijke stukjes in het archief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!