Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, juli 06, 2010

Krijgen

Dat grote bedrijven de boel oplichten om een groot bedrijf te kunnen blijven is gewoon een natuurwet. Liegen en bedriegen is simpelweg een onderdeel van de bedrijfscultuur. Af en toe zal een bedrijf of instelling proberen zich netjes te gedragen maar vanuit winstoogmerk zal al weer snel van het burger-vriendelijke model worden afgeweken. Je kunt grote corporaties niet dwingen zich menselijk op te stellen, net zo min als je van het dak van een hotel kunt springen en de grond missen.

Toch is ook dát iets wat ik mij wel eens afvraag...

Als ik mij wat afvraag dan blijft die vraag vaak niet circuleren in mijn vriendenkring en/of in mijn hoofd. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld vragen waarop het onmogelijk is een antwoord te krijgen. Neem de vraag: "Waarom begrijpen mannen vrouwen niet?" Toch boek ik af en toe een succesje op dat gebied. Maar dat terzijde. Andere vragen zijn gewoon onzinnig:"Waarom valt een spin niet van de tafel af als-ie bij het kruipen de rand bereikt?"

Ik wilde graag van de overheid weten waarom men én de arbeidsparticipatie van met name vrouwen wil verhogen én kinderopvang duurder wil maken. Door het duurder maken van kinderopvang zul je mensen stimuleren om werkloos thuis te blijven met de kleine op schoot. Financieel is dat dan namelijk voordeliger voor die vrouwen. Op die vraag kreeg ik een keurig antwoord van André Rouvoet via Twitter: "Nee, maar als demiss minister had ik geen keus: overschrijding moest binnen de begroting opgelost. Kamer steunde me dan ook."

Een andere vraag die ik hardop stelde was waarom er zo veel postbodes ontslagen moeten worden terwijl tegelijkertijd TNT Post er graag over opschept dat er maar liefst 18 miljoen poststukken via hen worden verstuurd. Alleen al in Nederland! Bovendien verklaarde TNT Post tegenover de aandeelhouders dat de omzet gelijk is gebleven ondanks een daling in volume, vooral door verhoogd e-mail verkeer.

TNT geeft als reden voor het massa-ontslag (en het aannemen van extra part-time personeel via dochterbedrijf VSP) dat postbezorging z'n beste tijd gehad heeft nu zoveel mensen e-mail gebruiken. E-mail zou een veel sneller en goedkoper medium zijn. Het zou niet gaan om de winst op de totale divisie Post maar om het dreigende "verlies" op de afdeling Productie. Op de afdeling Commercie worden alleen maar steeds hogere winsten geboekt. Nu ben ik maar een eenvoudige voormalig boekhouder maar mij is altijd geleerd dat het niet uitmaakt waar het geld vandaan komt, zolang de Balans maar in orde is.

Een voorbeeldje voor de leek: Stel dat Uw autokosten stijgen. Dat zou vervelend zijn. Nu kunt U overwegen Uw auto weg te doen en voortaan bij Uw dochter achterop de fiets naar Uw werk gebracht te worden. Of U verheugd zich dat zij geslaagd is voor haar studie en uit huis gaat wonen. Iets wat U duizenden euro's per jaar bespaart waarmee U makkelijk de hogere auto-kosten kunt opvangen. TNT zegt in zo'n geval dat dochter maar haar fiets moet wegdoen want papa heeft zijn auto nodig. In plaats daarvan krijgt dochterlief af en toe van papa geld voor een buskaartje. Waardoor papa op den duur dus duurder uit is. Maar papa kijkt alleen naar de korte termijn. Niet zo slim van papa. Papa zegt ook dat fietsen ouderwets is (ik hoop dat U de analogie nog een beetje begrijpt, ik begin aardig de weg kwijt te raken...) omdat er zoveel snellere en betere manieren van vervoer zijn. Zoals papa's auto.

Terug naar TNT waaraan ik ook zo kunnen vragen: Als het toetsenbord zo makkelijk, snel en efficiënt is, waarom bestaan pen en potlood dan nog?

Dan zou ik ook van het graag zeilende directielid van TNT Post willen weten waarom er eigenlijk nog zoveel zeilboten zijn. Er zijn immers veel efficiëntere, veiligere en goedkopere manieren om een bericht naar de andere kant van de wereld te krijgen (die heb ik van Eileen Gittins)?

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Jan Blokker

6 opmerkingen:

  1. Mannen begrijpen vrouwen niet en andersom geld die zelfde regel. Alleen begrijp je soms net iets meer van de vrouw als al die andere mannen, en dan scoor je ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat betreft die auto zou ik het anders willen stellen. Verkoop die benzineslurper en koop daarvoor een dieseltje... Je bent even duurder uit, maar uiteindelijk verdien je er aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat de TNT niks anders wil dan zoveel mogelijk winst maken, net als hun concurenten.
    Concurentie is nooit goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem08:35

    regelmatig lag hier door door tnt bezorgt, gezocht parttime postbezorger. Die zijn volgens mij goedkoper dan fulltimers. Al heel lang willen zij voornamelijk parttimers.

    en wat de politiek betreft, zolang hun eigen knip maar goed gevult is maakt het ze verder volgens mij niet zo veel meer uit.

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mars en Venus, ja zeer ingewikkeld wel doe ik mijn uiterste best om mannen te begrijpen, tenminste, als ik dat gevoel andersom ook heb ;-)

    En ja, auto of fiets, ik laat het rijbewijs maar liggen denk ik, en ga voor de fiets en ooit voor kar en paard zeer ouderwets :D

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem12:48

    Zo vraag ik me dan vaak af waarom mannen vrouwen proberen te begrijpen en andersom. En ja ik doe het zelf ook ;)
    Het bijna onmogelijke houdt ons blijkbaar toch erg bezig :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!