Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, augustus 31, 2010

Denk na!

Vandaag had ik een lekker rustig dagje waarop een nieuwe opdracht werd binnengehaald en wat boodschappen, administratie en huishouden werden gedaan. En bijna had ik mij in de supermarkt laten verleiden tot het kopen van iets dat ik niet nodig heb! Gelukkig heb ik geen hoog inkomen en heb mijzelf dus noodgedwongen aangeleerd na te denken over elke aankoop. Anders zou ik zomaar worden bedonderd.

Mensen worden graag bedonderd. Niet alleen in de supermarkt waar een 17-jarige zaterdaghulp een schort omdoet en U voorverpakte kaas verkoopt terwijl ze in een vlekkerig gemaakt schort staat te poseren voor een wand van voornamelijk plastic kazen. Ook bij de drogist waar U kiest voor bijvoorbeeld Panadol Plus omdat dat zoveel beter zou werken dan paracetamol van een of ander huismerk. Onzin.

Panadol Plus bestaat uit Paracetamol met een beetje Coffeïne. Coffeïne kan de werking van paracetamol versterken maar een dat is nog nooit onbetwistbaar aangetoond. U kunt dus ook gewoon huismerk-paracetamol wegslikken met een slokje koffie. Zelfde effect maar vele malen goedkoper. Er zijn mensen die liever een poedertje dan een pilletje hebben.

Voor hen heb ik de volgende tip: neem een doosje huismerk-pillen. Zet dat onder een stoelpoot. Ga zitten op de betreffende stoel.

Bovenstaand geldt ook voor pijnstillers die beweren dat ze goed werken tegen bijvoorbeeld menstruatiepijn. En daar moet U dan meer voor betalen. Terwijl het gewoon paracetamol is in een sjieker uitziend doosje. Laat U dus niet zomaar besodemieteren maar lees'ns een verpakking en denk na. Maar dat hoef ik U, mijn waarde lezer eigenlijk niet te vertellen. Toch? ;-)

Ook denken mensen slecht na bij bijvoorbeeld de aanschaf van een mobieltje. Terwijl er helemaal niets mis is met het mobiel dat U nu "al ruim een jaar" heeft. Zelfs niet als een of aardige verkoper U vertelt dat Uw "oude" mobiel toch écht niet meer meekomt in de huidige tijd. Laat hem niet voor U nadenken maar doe het zélf!

Meent U te worden bedonderd door een winkel? Aarzel dan niet om Uw ongenoegen hierover te uiten. Zo heel veel moeite kost het niet. Zo was ik verwikkeld in een akkefietje met Albert Heijn over de prijs van Nutella: een voordeelpot bleek omgerekend duurder dan de reguliere verpakking. Na wat heen en weer geschrijf en een telefoontje met excuses van de lokale winkelmanager haalde ik mijn gelijk en is de prijs van Nutella significant gedaald! Hoe ik dat aanpakte leest U hier.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Laurent Fignon

13 opmerkingen:

  1. Als je het goed bekijkt vragen we gewoon om besodemieterd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermarkten gebruiken erg slinkse technieken om het winkelende publiek te bedonderen.
    Wat dacht je van de 5€ bakken bij de doe het zelfer? Allemaal troep in een mooie verpakking.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar hoeveel mensen zijn niet of te dom of te ongeduldig om alle verpakkingen door te lezen of prijzen om te rekenen? Blijkbaar genoeg om dure marketeers aan te trekken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mammalien: Valt best mee, denk ik. Als mensen een kwartiertje minder per dag met hun iPhone zouden spelen houden ze vanzelf voldoende tijd over...De gemiddelde Nederlander kijkt drie uren per dag TV en zit twee uren per dag op internet. Ook daar kan wel een kwartiertje van af. Denk ik.

    @Redstar: Zo zijn er idd nog veel meer van die streken.

    @Sjoerd: Mee eens. We krijgen waar we om vragen. Kijk maar naar waar "wij" op gestemd hebben bij de laatste verkiezingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. .. daarom is de markt ook zo leuk, scheelt vaak de helft met de winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lezen is weten zeggen ze weleens. En vaak kom je daar heel ver mee. En een gezond boerenverstand.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hulpjes zijn altijd goedkoper dan echte werknemers. De gevolgen zijn duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mensen laten zich graag bedotten en daar maken de producenten graag gebruik van!

    eigen schuld, dikke ..

    euhh ..

    magere portemonnee??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hahaha ben je nog steeds bezig met die Nutella, nou ja, blijkt, de aanhouder wint! :-))

    Ik ben niet zo moeilijk, en wat betreft het nadenken, doe ik zeker, lol, sterker nog, als het vergoed wordt eventueel dan haal ik het bij de huisarts, wist je dat je daar zelfs krijgt.... 'maar U kunt ook bij de drogist dat spul halen en dat doet hetzelfde?'

    Ja zeg ik dan, maar ik betaal mij blauw aan een verzekering waar steeds minder in vergoed word, dus wat ik vergoed kan krijgen met mijn slanke porto, zal ik via U komen halen!

    ;-)

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de national geographic junior van mijn zoon stond een stukje over supermarkttrucs. Heel goed, jong geleerd, is oud gedaan. Hij weet nu dat je altijd moet bukken in de supermarkt want daar staan de goedkopere merken, dat de kiloprijzen vergelijkbaar zijn op de kaartjes aan het schap.
    Ach, sommige mensen zijn te dom of hebben teveel geld.

    En wat Fignon betreft, alweer een wielrenner met kanker. Jeetje, wat is hij jong overleden...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem12:27

    wij slikken de paracetamol al jaren weg met koffie, alleen nu drinken we decafe. :)

    ctjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je laatste drie stukjes heb ik doorgelezen. Trouwens knap dat van die Nutella, maar dat terzijde.
    Onder elk stukje staat dat we stil staan bij weer iemand die overleden is en ineens valt me op hoeveel bekenden er de laatste tijd weggevallen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mensen zijn kuddendieren en dat merk je uit hun koopgedrag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!