Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, augustus 02, 2010

Hanengevechten


Het "normale" leven neemt weer een aanvang en vandaag en gisteren kwam ik dus traditiegetrouw diverse bekenden tegen. Vandaag versierde ik ook nog een oppasklusje van een moeder die bij de sigarenman klaagde over haar zware leven.

Verder lekker in de tuin gewerkt, gedronken en gekletst. En ook nog een beetje gewerkt. Voor één van de drie stichtingen waarvoor ik in het bestuur zit en aan m'n eigen zaakje. Dresden is nog niet vergeten en vandaar dat U onderaan dit stukje een linkje vindt naar nog meer foto's van dat geweldige leuke zomerfestival...;-)

Kreeg ook nog leuk nieuws: over slegs weinige dagen zie ik m'n dochters weer...het leven is goed!

En nu verder met de reguliere stukjes...

Laatst zag ik er weer eentje: een moeder die haar jonge kind uitlegde dat je uitsluitend bij groen licht moet oversteken. Op zich niets mis mee om je kind al op jonge leeftijd een paar verkeersregels uit te leggen maar waarom niet eerst je kind leren vertrouwen op de eigen zintuigen en intuïtie? Want nu krijg je kinderen (en later dus volwassenen) die blindelings vertrouwen op een gekleurd lampje in een paal op straat en dan mogelijk overreden worden door een automobilist die de hoek om komt scheuren omdat ook voor hem het verkeerslicht op groen staat. Om nog maar te zwijgen over die tienduizenden fietsers en brommer-koeriers die vinden dat verkeerslichten uitsluitend dienen ter decoratie.

Leer je kind bijvoorbeeld niet om naar de klok te kijken voor etenstijd maar leer het naar het eigen lichaam te luisteren. Als de maag het kind al om vijf uur vertelt dat er eten in moet zal het kind gaan snoepen. Vervroeg dan gewoon het avondeten een uurtje. Is dat echt zo erg? Als het kind om zeven uur nog geen slaap heeft, is het dan nuttig om het te dwingen in bed te gaan liggen en een uur te laten dreinen? Of is het gewoon handiger en beter voor de vrede en rust in huis om het kind "pas" om acht uur in te stoppen en voor te lezen?

Als een kind van 14 in haar eentje de wereld rond wil varen, kun je haar dan tegenhouden? Je kunt het haar zeer zeker (en mijns inziens terecht) afraden maar een puber iets verbieden? Dat werkt meestal averechts. Neem de jongeman wiens moeder hem (vanuit hun Christelijke achtergrond) van jongsafaan simpelweg verbood alcohol en andere drugs te gebruiken (hij mocht zelfs een tijdlang niet met kinderen omgaan die niet in God geloofden); Op zijn elfde zat hij bij een jeugdbende, op zijn twaalfde rookte hij zijn eerste joint en op zijn dertiende liep hij zijn eerste alcohol-vergiftiging op.

Mensen verbieden stierengevechten te houden levert ook niet veel op. Ja, een morele overwinning voor dierenrechten-organisaties maar het aantal illegale gevechten zal toenemen. Denk ook maar aan de hanengevechten.

En al die toeristen die in hun fijne hotels aan de Costa d'Holanda genieten van in stukjes gehakte en gebraden inktvis en levend gekookte kreeften, spreken er schande van...

De link van vandaag is naar de website van een inmiddels bevriende fotograaf.

11 opmerkingen:

  1. Jij en ik liggen op één lijn wat betreft de kinderen groot brengen zullen we maar zeggen.

    De mijne heeft jarenlang vertrouwd op mij zonder op of om te kijken, met of zonder stoplichten, dat duurde toch wel een tijdje voor ze op haar eigen instincten ging vertrouwen en überhaupt ging kijken, maar als ik haar alleen liet gaan, dan keek ze wel ;-)

    Verbieden is vragen om koppigheid, ik zeg meestal.. dan probeer je het toch? En dan komt die twijfel en dan toch maar niet :D

    Inktvis en andere zeedieren eet ik niet...

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou...ik ben het eens met je ideeën omtrent eten en gaan slapen (dat vroege slapen is voor een deel bedacht om de ouders rust te geven, denk ik), maar pubers zien niet altijd de grote gevaren die ion bepaalde situaties kunnen optreden.

    Hun hersens zijn niet volledig ontwikkeld, en zullen in bepaalde omstandigheden blind zijn voor lange-termijngevolgen (niet vanwege intelligentie, maar meer doordat hun verstand overruled wordt).
    In levensbedreigende situaties als zo'n zeiltocht kan verbieden wel eens de enige mogelijkheid zijn. Als dan de vader ook een puber blijkt te zijn wordt het wel moeilijker, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderen leren snel als ze het vertrouwen van hun ouders krijgen. Dan nemen ze ook hun verantwoordelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het feit dat je ouders je vertrouwen is voor de meeste kinderen en tieners al heel wat.
    Regels moeten er wel zijn want als iedereen zijn eigen ding doet bestaat er toch het gevaar dat het een zootje wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg nu al te horen dat mijn kleine prinses eerder naar bed moet. Maar ze wil niet. Pffff, ik moet er niet aan denken om dan een uur dat gehuil aan te horen. Dan liever nog samen een uurtje spelen en dan naar bed. Zij blij.. en ik de volgende ochtend blij. Want dan wordt ze tenminste niet om zes uur wakker.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn kinderen weten zelf heel goed wanneer ze naar bed moeten. ALs ze slaap hebben, en ze gaan uit zich zelf. ALs ik dat bij andere ouders zie denk ik dat ik (en ex) het toch maar getroffen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem12:12

    Kids en vooral tieners tot iets verplichten of verbieden leidt vaak tot stiekem toch (niet)doen.
    Alleen al het simpele voorbeeld van vroeg naar bed sturen, ik las vaak nog heel wat uurtjes met zaklamp onder de dekens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem12:36

    ik denk dat onze uk op de onmogelijkste tijd zou eten als ik haar leer naar buik te luisteren, vooral midden in de nacht zal ze dan eten omdat ze uit bed wil. De slimmert.

    eigenlijk heb ik best wel gemist wat voor eigen zaak je gaat doen???

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, verbieden en heel streng zijn daar geloof ik ook niet in. Maar ik ben wel een moeder van de klok en de regelmaat. Natuurlijk kijk ik ook naar honger en slaap, maar ik merk dat vaste tijden wonderen doen voor het humeur van het gezin (terwijl we daar voordat we kinderen hadden nooit aan meededen, aan die regelmaat)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik bedoel: streng verbieden heeft geen zin, maar ik hoop wel dat ik mijn kinderen op een off andere manier kan overtuigen dat ze bepaalde dingen NIET moeten doen (en hoe dan, tja...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja dierenleed is op vele fronten zichtbaar. Ik eet ook graag een stukje kipfilet en ja of de kip een goed leven heeft gehad, geen idee. Er staat vaak scharrelvlees op maar kun je er ook op vertrouwen...
    Ik eet veel groenten en vis, meer vis dan vlees en ja eigenlijk zou iedereen vegetarier moeten worden als je het sec bekijkt.
    Stierengevechten ben ik tegen omdat het beest lang lijdt, een kreeft wat in gekookt water terechtkomt lijdt minder lang maar het blijft natuurlijk wreed.
    Maar ja, de koffieboeren die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken... je kunt allemaal wel Max Havelaar gaan drinken maar ik vermoed dat ze in restaurants toch andere koffie serveren en ga zo maar door.

    Waar je wel een punt in hebt is dat kinderen moeten leren vertrouwen op hun eigen instict en zintuigen ipv naar de lichtjes of op de klok te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!