Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, augustus 30, 2010

Uniek

Gek is dat. Het lijkt alsof ik niets heb gedaan vandaag...

Toch heb ik een dame geholpen met het aanpassen van haar website-tekst, iemand die een kamer verhuurt gekoppeld aan iemand die een kamer zoekt, een patroon voor het zelf maken van jongleerballen opgezocht en doorgestuurd, m'n kapper geholpen met het bepalen van de hoogte van de vergoeding voor een dagje filmen in zijn zaak, een en ander geregeld voor twee aankomende opdrachten, met hulp van mijn zoon een visitekaartje ontworpen voor m'n bedrijf, ben ik met hem de stad in geweest voor schoolspullen en zijn bezoek aan de orthodontist en natuurlijk is er nog wat aan het huishouden gedaan.

Gisteren in de tram viel het mij op dat een oma de werking van de OV-chip uitlegde aan haar niet-begrijpende en hoogstverbaasde kleinkinderen.

Is het U wel eens opgevallen dat het Journaal nooit de kwartaalcijfers toont van Grolsch of Bavaria maar wél die van Heineken? Of de burger laat weten dat het goed gaat met KLM maar niet de cijfers laat zien van bijvoorbeeld Martinair?

Het vertonen van de kwartaalcijfers van bijvoorbeeld Schiphol wordt standaard overgeslagen als die een keertje tegenvallen. Opvallend! Een zieke -licht paranoïde- geest zou kunnen denken dat de mensen achter de journaal-uitzendingen een extra inkomsten-bron hebben aangeboord...

Of is het gewoon een marketingtruc? Zo van: kijk eens hoe goed het gaat in ons land? Maar anderzijds probeert men ons wijs te maken dat het heel slecht gaat met de burger en diens financiën. "De burger heeft steeds minder te besteden" wordt de volgende dag opgevolgd door het bericht "Dit jaar gingen weer meer Nederlanders op vakantie". Geen wonder dat velen zo in de war raken. Afgaand op wat hen verteld wordt weten mensen zelf niet meer of ze het goed of slecht hebben.

Gelukkig is daar dan Steve Jobs en zijn team die ons wijsmaakt dat wij hééél gelukkig worden als we eenmaal de trotse bezitter zijn van een iPod, een iPad of een iPhone. Of we nu wel of niet daadwerkelijk wat hebben aan het apparaat.

Zo zijn er mensen die beweren specifiek een iPhone te willen hebben omdat ze een apparaat willen hebben waarmee ze kunnen internetten, bellen, sms'en, foto's maken en muziek kunnen luisteren. Ja hallo, dat kan allemaal ook met mijn ruim 5 jaar oude Nokia N93.

Grappig wel. De iPhone doet mij denken aan een foto uit de jaren '80. Een groep mensen ging gekleed in dezelfde Dr. Martens, dezelfde Palestijnen-shawl, droeg gelijke lederen jekkers en riepen dezelfde leuzen. Toch noemden zij zichzelf individu en uniek.



Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Appie Baantjer

13 opmerkingen:

  1. Ik ben paranoide genoeg om er niet aan te twijfelen dat het nieuws geen nieuws is maar een programma om de burger te hersenspoelen. In handen van de Bilderberggroep natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is me nooit opgevallen van de KLM, meestal verzwakt mijn aandacht als het over financiele zaken gaat.

    Het valt me wel vaak op dat nieuws soms nogal tegenstrijdig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. School boeken moet verzorgt worden door scholen. De pers bepaalt welke cijfers we mogen zien. Mijn Afghaanse jas kwam ik overal tegen in het hippe Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merk het vaak als het nieuws over Israël gaat. Gelukkig weet ik wel plekken waar ik die info kan vinden. Het nieuws is niets meer dan wat ze ons willen vertellen.

    Love As always
    Di Mari o

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb zeker niet het idee dat ik er uniek mee ben, maar wel verslingerd aan de iphone. Idd, de mogelijkheden zitten op elke smartphone maar het is het gevoel van het beeldscherm wat de truuk doet. Tot nog toe is de soepelheid en gevoeligheid van het scherm nog steeds het fijnst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Of is het omgekeerd ?
    Dat het nieuws ons vertelt wat we willen horen ?
    Brood en spelen heette dit vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. appie Baantjer overleden? :S Ik heb duidelijk een dag even zonder nieuws of wat dan ook geleefd en nog....

    Oké dan.... jee...

    En hoe je begint, dat is herkenbaar, zo'n dag heb je meer in gedaan dan je beseft, het zit hem dan in het geestelijke, de kleine dingen des levens, net zo belangrijk, want het kleine, wie het niet eert ;-)

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De journalistiek is per definitie gekleurd. Helaas. Kokervisie. Hoor en wederhoor worden niet meer toegepast. Nogmaals helaas. Het moet allemaal snel en vluchtig. Tegenstrijdige berichten in 1 medium? Tja waarom niet? De doelgroep slikt het voor zoete koek. Is er dan niemand meer die echt nadenkt en voor zichzelf (een unieke) mening vormt? O jawel... Wij zijn er ook nog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem14:57

    zo drukke dag gehad, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat de een de cijfers wel laat weten en de ander niet.

    tja ik ben zelf wel heel gelukkig met de ipod. :) of eigenlijk meer met het feit dat ik overal kan internetten en imailen en het nog goed kan zien ook.

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik las pas een artikeltje op iphoneclub.nl dat het zo ongeveer als een religie wordt gezien haaha, wel lachen. Ja ik vind 'm ook helemaal top, het heeft zeker wel wat. Het heeft veel meer mogelijkheden dan die jij moemt dat zijn de basis dingen, het zijn vooral de ruime keuze apps die het hem doet, dat houd je bezig. Plus kan je hem jailbreaken wat ook nog al een sport is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, een bezig baasje dus!! Zonder dat je het zelf in de gaten hebt/had...! ;-) Doet me denken aan dat liedje van Acda & de Munnick... " Hé, hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da'k niets doe..."

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Wondelgijn: Prachtige tekst...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Liesbeth: Dat kan met de HTC Desire bijvoorbeeld ook allemaal. Echt waar. Bovendien is die een stuk goedkoper én makkelijk leverbaar én onafhankelijk van één provider...;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!