Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, juli 29, 2011

De Vortex (Een verhaaltje)

Er was sprake van een enorme vortex die op ons af zou komen. Echt een heel erg grote. Zo groot dat-ie alles en iedereen op de planeet kon wegvagen. Echt onvoorstelbaar groot dus. Nou ja, misschien niet onvoorstelbaar want iedereen kan zich wel voorstellen hoe een soort van oversized geëlectrificeerde tornado vanuit de ruimte over de aarde zou razen om al het leven daar uit te roeien. En ook het Vrijheidsbeeld, de Taj Mahal en de Eiffeltoren zou vernietigen.

Ik bedoel maar, iedereen heeft toch wel eens een rampenfilm gezien? Okee, behalve dan wellicht die één op de zes aardbewoners die leeft zonder electriciteit. En zonder electriciteit is het lastig TV-kijken kunt u zich indenken. Men kan dan wel naar de TV kijken maar persoonlijk lijkt mij dat minder boeiend dan TV kijken.

U merkt dat ik wat aan het raaskallen ben maar ik verzeker u dat daar een goede reden voor is. Hierbij mijn relaas van de gebeurtenissen.

Larry, ik en nog een paar anderen werden teruggestuurd naar het verre verleden om een echte ouderwetse sjamaan te halen die wellicht de aanstaande crisis voor ons kon bezweren. Letterlijk.

Affijn, wij een paar honderdduizend jaar terug naar het verleden. Misselijk aankomen natuurlijk. Op het geluid van ons kokhalzen - of misschien wel op de geur van onze kots - komt er een stel mannetjes af. Erg harige mannetjes. Met knotsen in de hand. Eentje van hen draagt een speer. In een universeel gebaar van overgave (wij hebben net overgegeven maar u weet vast wel wat ik bedoel) gooien wij onze handen in de lucht.

Larry heeft duidelijk iets teveel naar de natuurzender gekeken op TV. Hij gaat namelijk vlak voor de mannetjes op zijn rug liggen, trekt zijn shirt open en biedt zijn strot aan. De mannetjes kijken elkaar aan in opperste verbazing terwijl ze op Larry wijzen.

Wellicht is wat hij doet een hele goede truc bij wilde dieren maar wij hebben hier te maken met mensen. Beschaafde mensen zelfs want in hun nederzetting krijgen wij wat te drinken. Het smaakt naar een mix van bosbessensap en varkenspis en is dat waarschijnlijk ook. Maar zeker op een diplomatieke missie moet je niet al te kieskeurig zijn. En eerlijk gezegd smaakte het drankje helemaal niet zo slecht. Misschien omdat ze in deze tijd varkens nog niet vol spoten met allerlei chemische rotzooi om ze nog dikker te krijgen.

Hoe het ook zij, toen duidelijk was dat wij voor hun sjamaan kwamen begrepen zij niet dat wij hem alleen maar even wilden lenen. Zij dachten dat zij hun sjamaan voor altijd kwijt zouden raken (en zouden daar gelijk in krijgen maar we wilden hem echt alleen maar voor een paar daagjes lenen. Echt waar!).

Affijn, het werd dus knokken. Ik kreeg een hamer op m'n tenen en een maat van Larry kreeg een mooie schram op z'n bovenarm en een pracht van een bult op z'n voorhoofd maar verder waren wij okee.

Helaas kwamen twee van de mannetjes om. Eentje brak zijn nek bij Larry in de houdgreep en een ander trapte ik iets te enthousiast in het gezicht. Niet mijn schuld dat onze verre voorouders van die dunne schedels hadden. Toch?

Hoe dan ook: terug in onze tijd bleek Larry opeens Harry te heten en de zangeres die bovenaan de hitlijsten stond was opeens een zanger. Voor het uiterlijk maakte dat trouwens weinig verschil want ze zag er toch altijd al uit als een verklede kerel. Tsja, zo zie je maar wat er gebeurt wanneer je een verre voorouder omlegt.

Zelf dacht ik overigens opeens linkshandig te zijn geworden. Maar dat leek maar zo omdat ik voor de spiegel stond te controleren of ik al m'n ledematen nog had. Maar behalve een gekneusde teen bleek ik niets te mankeren.

De kleine harige sjamaan die wij hadden meegenomen was vooral kwaad. M'n baas fluisterde mij toe dat als onze grote vriend uit het verleden en de vortex elkaar zouden ontmoeten, dat vrijwel zeker het leven zou kosten aan de kleinste van de twee.

Zo goed en zo kwaad (o, en wat was die kleine kwaad!) probeerden wij onze gast (wij hadden hem wreed ontvoerd en weggehaald bij zijn familie, zijn vrienden en zelfs zijn tijd. Maar wij noemden dat 'gerechtvaardigd') uit te leggen waarom hij hier was.

Nadat wij onze versie van de aankomende vortex voor hem hadden beschreven leek hij de bedoeling te snappen want hij nam het krijtje over, tekende zichzelf op het schoolbord tegenover de vortex en tekende ook nog een paar symbooltjes boven zijn eigen hoofd. Deze man was verre van dom!

Hij begon ons op te dragen bepaalde dingen voor hem te halen zoals stukken hout en kruiden en ingewanden van bepaalde dieren en zo. Intussen stond hij uitgebreid in zichzelf te mompelen en maakte een paar keer zelfs het teken van het kruis! Was dat al zó oud, dan?

Nu lijkt alles klaar te zijn voor de grote confrontatie. Met zijn allen kijken wij naar de lucht en wachten in spanning op de dingen die komen gaan.

15 opmerkingen:

  1. Ollie kwam vrolijk een gedagje zeggen aan Terrence , Je kan lezen dat de reactie boven Ollie zijn hersenen in de dildo zitten ! Niet opgeven terrence !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gatverpieleke, nou moet ik ook wachten hoe het verder gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen nood, Ollie. Het gaat hier om een zwaar gefrustreerde ex-collega van een vriend van mij die vorig jaar onstalgen werd nadat ik zijn baas vertelde dat hij een paar uur per dag vanaf z'n werk onder mijn naam bij andere weblogs rare dingen schreef. Hij doet wel erg veel moeite voor zijn nieuwe "hobby": steeds via weer een ander WiFi-punt surfen naar mijn blog om zijn gedachtes te spuien. Laatst nog zelfs was hij speciaal voor dat doel de grens over gegaan naar België. Zielig, die types. Maar een IP-ban helpt helaas niet omdat het IP-adres dus steeds verandert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sjoerd: helaas moet ik dat zelf ook. Werd vanmorgen wakker met dit verhaal in mijn hoofd. Vrij letterlijk. Maar hoe het nu afloopt...?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ik kijk nog naar boven ook....

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteindelijk komt alles vast wel goed! Hij terug naar het verleden en daardoor in het heden, ehm, verzin het maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en met zo'n spannend einde stuur je ons het weekend in? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kijk ook met spanning naar de lucht vandaag, maar niet om de Vortex te zien hihi. En om je vraag te beantwoorden: ja, de camera gaat natùùrlijk mee!
    Hopelijk komt je ex-collega snel tot betere gedachten en mag jij met gerust gemoed een stralend weekend in!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wil/Zizy14:33

    Lijkt mij heerlijk om eens in de tijd te reizen... terug in de tijd en toekomst.... naar beiden ben ik wel nieuwsgierig. Alleen dat kostmisselijk worden houdt mij tegen ;-) weer met plezier en spanning gelezen... en nu maar afwachten... Vind wel dat je het harige mannetje terug moet sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Terrence , begin november komt ollie en TV eens naar Amsterdam , dan zullen we ook eens diep lachen om iemands gemis !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk, Ollie! Ik ben gaarne bereid om u en uwe gade een rondleiding te geven door "mijn" stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelukkig kan de mens niet terug in het verleden. Stel je voor zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En zo stuur je ons het weekend in..!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja maar! Dat is een verhaal dat iets doet met de mensen, Terrebel; en dat is goed! Dus och, elk verhaal of gedicht heeft dan zijn eigen waarde hè. Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe nu verder! Zo'n reis terug in de tijd raakt ook mij :)
    Wist je dat mijn favoriete film/tvscene aller tijden die is, waarin superheldin Buffy the Vampire Slayer de allereerste , prehistorische vampierdoder ontmoet? Dàt was pas het rondmaken van een cirkel.
    Jij komt trouwens wel met een citaat uit een boek waar we allebei niet aan kunnen tippen zeg! Los van, in hoeverre we er bij betrokken zijn. Maar zeker een mooi citaat.

    Mijn weekend was gelukkig rustig :) Afgezien van een nogal claimende kennis. Maar ja... zo is er altijd wat hè?

    Groeten en een goede week!
    Clemens.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!