Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, juni 19, 2012

Burnout


'Hallo, u spreekt met *mompeldemompeldemompel* van anderemensenkunnenuwbedrijfnumakkelijkonlinevindenpuntennel. Vorig jaar gaf u aan dat u na een jaar gratis vermelding in onze gids door ons gebeld wilde worden. Dat klopt, hè?.'
-'Nee.'
'Mooi, dan laat ik nu de band lopen om de gegevens vast te leggen. *KLIK!*

'Goedemiddag, u spreekt met *mompeldemompeldemompel* van anderemensenkunnenuwbedrijfnumakkelijkonlinevindenpuntennel. Bel ik gelegen?
-'Ja hoor, het kan wel even.'
'Bent u Terrence Weijnschenk?' -'Ja.'
'Wilt u dat uw bedrijf makkelijk online kan worden gevonden?' - 'Ja.'
'U gaat ermee akkoord dat er vierachtennegentig wordt afgeschreven voor vermelding in onze gids. Gaat u daarmee akkoord?' -'Nee.'
'Dan stop ik nu de band. *Klik!* Waarom gaat u nu opeens niet akkoord!?'
-'Omdat ik niet gediend ben van dit soort trucjes en nooit 498 euro zal betalen voor vermelding in een online bedrijvengids. Zelfs niet wanneer u het uitspreekt als 'vierachtennegentig' en niet als 'vierHONDERDachtennegentig.'
'O, dan weet ik genoeg.'

*KLIK!*

Het is op zich een heel eenvoudige truc: wanneer mensen tweemaal achter elkaar 'ja' hebben geantwoord op een vraag is de kans zeer groot dat zij ook 'ja' zullen zeggen op een derde vraag, wàt deze vraag ook is.

Toevallig ben ik redelijk resistent tegen dit soort praktijken maar heel veel mensen trappen er met open ogen in. Het lastige is dat het niet illegaal is maar een soort van oplichting waartegen moeilijk valt op te treden.

Je zou er bijna gek van worden!

Mensen met beginnende psychische klachten moeten voortaan voor hun eigen behandeling betalen. Als het aan verzekeraars ligt tellen klachten als 'stress' en 'slapeloosheid' eerdaags als 'eigen schuld'. Wie het 'even niet ziet zitten' omdat bijvoorbeeld de baan op de tocht staat of omdat de relatie even niet zo vlot, mag het lekker zelf uitzoeken. Als de klachten vervolgens escaleren zien we wel weer verder.

Het zou ontzettend dom zijn van de overheid om de verzekeraars hierin gelijk te geven want juist in de preventie van (geestes)ziektes valt er ontzettend veel winst te behalen. Natuurlijk kan de overheid of een verzekeraar niet bepalen wanneer iemand ziek is.

Daar zijn artsen voor. Die hebben geleerd om het verschil te zien tussen werkstress en burnout.

12 opmerkingen:

  1. Goed gedaan! Mij krijgen ze ook nooit, ik walg van dat soort verkooppraatjes.

    Ik ben ook enorm tegen de extra bezuinigingen op psychische hulp. Het is alleen korte termijn denken weer. Help mensen gewoon als ze vastlopen. In the end is het nl voordeliger dan wanneer iemand thuis komt te zitten met een burn out, of als zhij het slechte pad opgaat, of in een inrichting komt. Ik kan me zo opwinden soms over de gezondheidszorg zoals die nu is. AARRGGHH!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik antwoord steeds automatisch "NEEN" bij zulke praktijken.
    En de gezondheidszorg gaat er inderdaad ook niet op vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bel ik u gelegen. NEE.
    Owh, zal ik een andere keer terug bellen. Nee.
    Owh., maar ik heb een prachtige aanbieding. Nee, dank je, ik heb alles al wat ik wil.
    Ehhhh, mag ik u een prettige avond wensen. Ne... ehhhhh Ja, natuurlijk mag dat, u ook.

    Zo verloopt het meestal bij mij.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het bandje zo monteren, met een JA achter de vraag is zo gedaan. Immers er staat een ja op de band. En bewijs dan maar eens een nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Artsen zijn ook maar gewone mensen.
    Echt waar.

    En mensen die dingen willen verkopen moeten me maar mailen, aan de telefoon wil ik niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet dat ik voor bezuinigen op GGZ ben. Maar toch is het jammer dat we voor eerste stress van sommige gebeurtenissen blijkbaar niet meer terecht kunnen bij familie en vrienden maar zelfs daar een psycholoog voor nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wie mij belt voor zoiets trapt hoogst waarschijnlijk in mijn vragen.

    Dat de geestelijke zorg zo wordt uitgekleed is een ramp. Maar ja, 12 september stemt 50 % van de mensen toch op partijen die hier achter staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan de telefoon doe ik geen zaken ... Sans rancune !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik er de tijd voor heb mag ik graag een beetje sparren met "telemarkers " uiteraard nadát ik gemeld heb dat ik telefonisch géén zaken doe . Tja wie dán blijft zeuren vráagt erom ,die verspilt z'n tijd ;-)

    In de héle gezondheidszorg zijn we in de loop der jaren afhankelijk gemaakt van zorg voor ieder wissewasje en dat is jammer want nu moeten de échte patiënten de rekening betalen .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah.. ja. Artsen zijn ook maar mensen, dat is waar, maar waar moet een gewoon mens van de andere kant van de inkomensladder zo'n psychedinges van betalen? Al is het maar één keer, laat staan 12 keer, of langer. Daarvoor waren we dus verzekerd.

    Die truc van vierzoveel kende ik niet in deze situatie! Potdorie.

    Groeten! Clemens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zijn geniepige praktijken inderdaad.
    Je hebt er meer aan om goed gevonden te worden via Google en dat hoeft niet duur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelijk heb je! Ik heb me krek dezelfde bedenkingen gemaakt toen dat ballonnetje opgelaten werd...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!