Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, november 18, 2012

Iedereen


Vrijdag was ik naar de allergoloog en gaf ik de laatste les in de serie 'omgaan met Sociale Media'. Van dit seizoen dan. Vanmorgen waren wij op visite bij de moeder van m'n zoon waarna wij naar de nieuwe James Bond, Skyfall, gingen kijken. Daarna ging m'n zoon aan zijn huiswerk en ging ik met m'n vriendin haar schoonzus bezoeken in verband met diens verjaardag. Zoals vaker gebeurd tijdens verjaardagen kwam het gesprek ondermeer op werk.

Is werken wel zo zaligmakend? En wat is werken eigenlijk? Telt in je eentje zorgen voor drie kinderen en een huis schoonhouden niet als werk? Maar met je voeten in een la zitten en anderen vertellen wat zij moeten doen wel? En wie bepaalt dat? Wordt werken gedefinieerd als 'iets doen en daar geld voor krijgen' dan werkten mensen dus niet voordat geld bestond. Bovendien is het plegen van een bankroof dan opeens werken. Maar is 16 uren per dag over een vuilnisbelt kruipen in de hoop op het vinden van een stukje koper dat je voor vijf cent kunt verkopen eigenlijk wel werk? Of met je billen in de modder zitten, kanker oplopen en onze afgedankte mobieltjes uit elkaar peuteren?

Hoe komt het dat de meeste boeren die voor de Fairtrade organisatie Max Havelaar werken daar geen voordeel uit halen en vaak niet eens weten dat zij 'eerlijke koffiebonen' produceren? En waarom kost elke administratieve baan ter wereld exact 8 uren per dag, vijf dagen per week om uit te voeren? Nooit meer of minder. En als mensen cijfertjes hebben opgeteld, wat gebeurt er dan met die cijfertjes? En waarom zijn die mensen die die cijfertjes uitdraaien, in mappen stoppen en vijf jaar later vernietigen 'nuttig'?

Misschien moesten wij naar een andere definitie van werk zoeken en ons realiseren dat sommige andere dingen belangrijker zijn. Want het is heel simpel: er is niet voldoende werk voor iedereen.

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad, er is niet genoeg werk voor iedereen... of toch? Ik denk dat er wel veel werk aan de winkel is in die zin dat het onze plicht is elkaar gelukkig te maken! Of zie ik dat mis lieve Terrebel?
    Fijne nieuwe dag en dito week jongen, waarin het werk plezier zal zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou... ik kan beter naar mijn werk gaan dan thuis bij de kinderen blijven. Want dat is minder vermoeiend. ;-) En dan heb ik nog maar twee handenbindertjes. Nee hoor, ik vind thuis het gezin onderhouden hard werken. Mag dat duidelijk zijn.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U zult wel druk zijn als Pietje?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goede raad lieve Terrebel:

    ‘t Zijn zotten die werke, ‘t zijn zotten die werken
    Ge wordt er nie rijk van, en ge wordt er zo muug van
    ‘t Zijn zotten die werken, ‘t zijn zotten die werken
    Voor dat arme pensioen, moet ge’t zeker nie doen

    Ik heb ne gebuur die is altijd op zwier
    En drinkt elken dag 1 2 3 bakken bier
    En heeft hij gedronken dan zingt hij altijd
    Van kunnen te doppen heb ik nog geen spijt

    Den baas van den dop die zei hem op ne keer
    « ge dopt al 10 jaren ,da ga toch nie meer »
    ik zei « zoek voor mij toch maar nie naar een job »
    Voor het zelfde geld werken, dat is toch te zot
    © Juul Kabas

    *wink, big smile*
    Ik hoop dat ik je met een glimlach de dag kon laten beginnen jongen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!