Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, december 11, 2012

Vieren

Vanmorgen was ik aanwezig bij de bestuursvergadering van Stichting Hiob, een lokaal goed doel. Ondermeer hiermee draag ik mijn steentje bij aan een betere leefomgeving.

Waar het gaat om positieve aandacht voor het milieu staat Nederland in het overzicht van EU-landen op plaats 49.

Ik vind dat wij ons diep moeten schamen. Vooral voor het feit dat wij vrijwel uitsluitend naar de eigen situatie kijken en naar effecten op de korte termijn. Er zijn meer mensen die weten wat de nieuwe iPad kost dan wat zij over 20 jaar aan pensioen ontvangen.

Ja, mensen beginnen te beseffen dat wij niet meer eindeloos grondstoffen aan de aarde kunnen onttrekken of geld kunnen blijven uitgeven aan dingen die wij helemaal niet nodig hebben (Leuk kleurtje hoor, die kaasschaaf in die folder maar is er wat mis met de oude kaasschaaf?). Maar het besef is er nog niet helemaal, getuige de mensen die klagen dat zij het 'ook best zwaar hebben, hoor, met twee kinderen thuis en huur en zo moeten betalen van een inkomen van maar €4500 netto per maand.'

Het is natuurlijk allemaal relatief en terwijl de een hoopt op een wonder waardoor hij of zij die avond de kinderen eten kan geven lijdt een ander aan slapeloze nachten omdat er nog maar 300 euro per maand aan nieuwe kleding kan worden uitgegeven.

Regelmatig wordt er geld ingezameld voor arme mensen zoals hongerlijdende Afrikanen, door storm geteisterde Hawaïanen of failliete Grieken. Zelf wil ik voorstellen om geld in te zamelen voor arme schilders en bouwvakkers.

Wanneer wij als burgers elk een eurootje doneren kunnen hardwerkende bouwvakkers MP3-spelertjes kopen. Dan hoeven zij hun rug niet meer te verrekken door met zware gettoblasters te sjouwen en hoeven wij niet meer 'mee te genieten' van hun muzieksmaak. Iedereen wint! Is dat geen mooie gedachte? U maakt zich zorgen dat zij hun collega's dan niet meer horen? Geen nood: met maar één oortje in kunnen zij elkaar net zo goed verstaan als nu nog met de radio op standje 10.

Hieronder een foto die ik maakte op 24 oktober van dit jaar waaruit blijkt dat sommigen wel erg vroeg in het jaar kerstmis vieren...

6 opmerkingen:

  1. Foto: of heel lang kerst vieren......

    Grtzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Per maand? Dat doe ik per jaar nog niet eens....

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mens begrijpt mss wel dat d egrondstoffen langzaam maar zeker op raken, maar het feest gat gewoon door.
    Die kerstboom getuige van een extreem lui iemand denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We gaan onze aarde uitputten van energie , recycleren is een bittere noodzaak heer Terrence !
    Vb ; Koper 70 miljoen ton opgegraven , gerecycleerd 45 mijoen ton , vraag 130 miljoen ton per jaar ! dus nog meer inzamelen dus !
    En die kerstboom ... pffffff !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het in ongelijk verdeeld in de wereld en samen gaan we ten onder, want de mensheid gaat door met het aanslag plegen op moeder aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vrees dat België nog lager op de ranglijst staat of hoger al naar gelang je het bekijkt. Maar moeten we ons als individu schamen over wat onze overheden doen? Ik denk het niet als we op ons niveau maar proberen het goed te doen..
    Lieve Terrebel, maak er ondanks sommige zwartgallige gedachten toch een fijne dag van!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!