Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, februari 10, 2013

Weet

Morgen mag ik de eerste paar uurtjes werken in mijn kersverse bijbaantje; ik zit vanaf dan zo'n zes uren per week op het kantoor van een stichting. Voor een beetje geld en voor een stukje voldoening.

M'n dochter is net opgehaald en haar zusje was vandaag niet mee. Wij genoten van zelfgemaakte pandan cake (sponge cake), poffertjes, een potje Chinees schaak (Bijna vergeten: gelukkig (Chinees) Nieuw Jaar!), een paar spelletjes Yahtzee en elkaars gezelschap. Straks komen een paar vrienden voor een partijtje Magic: the Gathering.

Vrijdag en zaterdag waren wij in Breda dat ten tijde van carnaval wordt omgedoopt in Ut Kielegat. Ook dit jaar was het weer erg vermakelijk!
Het voedsel op een verjaarsetentje gisteren was erg smakelijk!

Donderdag waren wij aanwezig bij een netwerkmiddag. Die werd geopend door wethouder Andrée van Es en gastsprekers waren ondermeer Duncan Stutterheim van ID&T (Sensation White, Mysteryland e.d.) en Jort Kelder, voormalig hoofdredacteur van Quote. Een inspirerende paar uren! Wie mij ook altijd inspireren zijn kinderen.

Wij nemen kinderen kwalijk dat zij dingen niet meer uit het hoofd weten. Dat zij het nadenken lijken verleerd. Tegelijkertijd weten zij beter dan hun ouders hoe en waar je informatie kunt vinden. Maar ja: tijdens het eten, in bed en zelfs op het toilet gaat zo'n draagbaar apparaat mee. Vreselijk!

Voor de oplossing reizen wij eventjes zo'n tweeduizend jaar terug in de tijd: men begon gedichten, filosofische verhandelingen en toneelstukken aan papier toe te vertrouwen en de jeugd leerde lezen. Een rol perkament ging mee naar bed, lag naast het etensbord en zelfs op het toilet werd gelezen. Een hele generatie groeide op zonder de noodzaak wetten en toneelvoorstellingen uit het hoofd te kennen...Vreselijk!

Woedende ouders en leraren trokken hand in hand naar het parlement en eisten actie.

In onze tijd zijn er nauwelijks mensen te vinden die meer dan drie gedichten uit het hoofd kunnen declameren. En zegt u eens eerlijk: kent u meer dan vijf telefoonnummers uit uw hoofd of kiest u de juiste naam uit het keuzemenu op een klein schermpje om vervolgens over de telefoon erover te klagen dat uw kind zo weinig uit zijn hoofd weet?

9 opmerkingen:

  1. tijdens die tocht gisteravond moest ik enkele zinnen uit het hoofd leren.
    het resultaat was erbarmelijk.
    waarschijnlijk omdat ik nog jong van geest ben en internetverslaafde :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad ik ken geen telefoonnummer meer vanbuiten ! En versen ook niet meer ! Mijn hoofd zit nu vol andere muizenissen ! Tot een beter later mijn kleine groooooooooooooote vriend !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken er misschien nog wel tien minimaal uit mijn hoofd. Maar ik moet eerlijk zijn, dat ia niet zoveel als eerder. Ik riep vroeger al dat je niet alles hoefde te weten. Als je maar wist waar je de informatie kon vinden. En toen bestond internet nog niet eens. Kun je nagaan ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Magic: The Gathering! Heb nog mappen vol kaarten in de kast staan maar al jaren niet meer gespeeld. Leuk dat het nog wel gedaan wordt.

    Ik weet ternauwernood mijn eigen telefoonnummer uit mijn hoofd. Maar neem het dan ook niemand kwalijk dat zij net zo weinig in het geheugen hebben zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch, ik vind de draagbare informatiedrager waar je ook mee kunt bellen en telefoneren een enorm mooie uitvinding. Maar mee naar bed? nee, daar komt dat ding niet in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lastige is dat ik sommig telefoonnummer heul graag NIET meer zou weten,( maar die is dan net als een worm in een appel: je ziet um niet, en tóch zit íe er... :$ )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Drukl met feestenz ie ik. Het hoeft voor mij niet zo. maar dat is bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, nummers heb ik nooit gekend, behalve mijn eigen.

    Mensen veranderen, alles ontwikkeld zich, maar toch, de telefoon kan wel even in de zak tijdens het avondeten!

    En goed zoeken is ook heel voornaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben nooit goed geweest in onthouden van dingen, ook niet van gedichten en zeker niet van telefoonnummers... en het wordt er niet beter op met de jaren *wink, big smile*
    En lieve Terrebel, hoe is de eerste dag van je bijbaantje verlopen? Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft én dat je er een centje aan over houdt...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!