Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, november 06, 2013

Hoe help je iemand die geen hulp wil?

Als je als Amsterdammer in Rotterdam in een elektronicazaak staat, wat doe je dan? Je stelt de homepage van een tablet in op de Amsterdamse nieuwszender AT5.nl...

Wij waren er voor de première van een film waar een vriendin van ons in speelt: Het Geheim van Sophia. Niet geproduceerd door het indertijd in Amsterdam opgestarte Emma kinder TV maar door Sophia TV. Zeer vermakelijk en Hitchcock en Van Warmerdam zijn maar amateurs vergeleken bij deze productie! Vanavond gaat in elk geval mijn vriendin vroeg naar bed want de jetlag houdt haar op de verkeerde tijden wakker.

In Amerika worden mensen wakker. Er gaan zelfs stemmen op om wapens te zien als auto's: iedereen die er eentje wil moet met theorie- en praktijkles bewijzen om te kunnen gaan met de verantwoordelijkheid die hoort bij het bezit. Mensen die tegen dit voorstel zijn bewijzen daarmee - in mijn ogen - dat zij psychisch te labiel zijn om een dodelijk wapen te bezitten.

Wij kunnen er lang en breed over discussiëren maar denken dat je met meer geweld een einde maakt aan geweld is gewoon dom. Net als bellen in plaats van opletten in het verkeer. Alleen al in Nederland worden duizenden ongelukken (gelukkig niet allemaal met dodelijke afloop) per jaar veroorzaakt door mensen die denken dat zij goed zijn in multitasken. Terwijl - volgens recent onderzoek - maar 12 procent van de mensen daar goed in is. Dat zijn dan vooral vrouwen. Niet zozeer omdat hun hersenen beter zijn afgestemd op meerdere dingen tegelijk doen maar vooral omdat zij er meer ervaring in hebben. 

Echt niemand kan alles alleen, laat staan tegelijkertijd. Waar het kan biedt ik mijn hulp aan.
Sommige mensen zijn lastig te helpen: biedt je hen hulp aan dan ben je hen aan het kleineren ('Waarom denk je dat ik het zelf niet kan!?') maar doe je dat niet dan schreeuwen ze uit dat niemand hen wil helpen. Voor mij houdt het dan op. 

5 opmerkingen:

  1. Gewoon niet helpen, immers je kan hulp niet opdringen. Dat doen er al te veel in de wereld. En vooral hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt leuk uit jouw mond. Dat vinden ze dat ik ze aan het kleineren ben. ;-) Valt nog mee hoor. Dat van AT5. Je had natuurlijk ook de site van die ene voetbalclub erop kunnen zetten.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vreemd ik zie in mijn bloglijst de laatste 14 dagen niet staan en toch zijn er nieuwe blogjes...pfftt
    Maar goed techniek staat voor niks. De laatste was van de pruik.
    Ben er nu en zie dat jij van wp naar blogger geen punt vind :)
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bén een vrouw en ben redelijk goed multitasken maar achter het stuur hou ik me bezig met autorijden(als dat stuur in een auto zit dan hé!)
    Wij rijden vaak in de ochtendspits een drukke route dwars door Den Haag
    en daar kun je geen seconde je aandacht af laten dwalen. Of je moet de mazzel hebben dat toevallig even álle andere weggebruiker even weten waar ze mee bezig zijn,maar dáár ga ik niet van uit na alles wat ik dagelijks zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt gelijk, met geweld maak je beslist geen einde aan het geweld, kijk maar eens wat de interventies in Iran of Afghanistan teweeg brachten...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!