Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, september 09, 2015

Logica is niet altijd logisch

Dom

Met mensen 'dom' te noemen (natuurlijk is niemand echt dom want iedereen bekijkt een situatie vanuit een ander perspectief) ontlok ik een reactie. Regelmatig wordt daar zelfs over nagedacht. En dat is precies mijn doel. Natuurlijk vind ook ik het leuk om gelijk te hebben maar als iemand beargumenteerd aantoont dat ik dat niet heb, ben ik de eerste om dankjewel te zeggen. Met alleen maar foto's van schattige katten laat ik mensen niet nadenken. Sorry voor wie zich beledigd voelt. Ik zal u nooit meer dwingen mijn stukjes te lezen! Oké?

Logica

Logica is niet altijd logisch, al kan het er verdacht veel op lijken.
De meesten zijn het er bijvoorbeeld over eens dat alles wat onnatuurlijk is, slecht is voor de mens. Dan is je voortbewegen op de fiets dus slecht want wie heeft er ooit op natuurlijke wijze een fiets zien ontstaan zonder tussenkomst van een mens? Anderzijds is een broodje met sla, tomaat en kip heel gezond. Maar een kipburger wordt als 'fastfood' gezien en dus als onnatuurlijk en dus als slecht. Maar wat ís een kipburger eigenlijk? O ja: een broodje met sla, tomaat en kip...

Nog zo'n vals maar echt lijkend stukje logica: 'van gezond eten val je af.' Niet dus.

'9000 vluchtelingen is veel te veel voor zo'n klein land als Nederland!' is een veel gehoorde kreet. Maar hoeveel is 'veel'? Stel dat elke Nederlandse gemeente (bijna 400 stuks) een gelijk aantal vluchtelingen opneemt dan gaat het per gemeente om het schrikbarende aantal van 22 personen die extra zijn te voeden. Vraag aan mijn lezers: is dat écht veel?

Een bepaalde groep mensen hanteert ook graag valse logica. Zoals in onderstaand voorbeeld:

Een groep is nooit een deel van die groep

'Marokkanen zijn lui en crimineel!' Interessant feitje: Marokkanen vochten in de Tweede Wereldoorlog harder tegen de Nazi's dan 'wij'. 'Maar daar hoor je de PVV niet over...' aldus columnist Luuk Koelman.

Van alle jonge criminelen in Nederland is 50% van Marokkaanse komaf. Naar verluidt. Reden voor sommigen om te roepen dat álle Marokkanen crimineel zijn. Wat zij vergeten is dat dús 50% van alle jonge criminelen níet van Marokkaanse komaf is. Waarheen moeten die worden uitgezet? Van de harde kern van agressieve Ajax-hooligans is meer dan de helft afkomstig uit streng christelijke geloofsgemeenschappen als Urk.

Veel Urkse jongeren zijn crimineel

Volgens PVV-logica betekent dat dat iedereen uit Urk crimineel is. Naar welk land zullen wij hen uitzetten? Grappig in dit verband is dat Urkers al jaren roepen zich te willen afscheiden van Nederland. Dat maakt hen dan buitenlanders. Gaan zij dan een hekel krijgen aan zichzelf? Overigens is Nederland indertijd bevrijd door 'van die buitenlanders'. Maar dat terzijde.


7 opmerkingen:

  1. Iederéén is toch weleens dom? Of ben ik nu dom?
    Ik zeg dat toch ook weleens tegen mijn kinderen. Ofwel zeg ik: 'Dat was wel redelijk dom van je!' ofwel zeg ik: 'Dat was niet al te slim van je!' Ik weet niet wat het beste is.

    Wat is veel ja. Goede vraag. Ik heb tien kinderen en dat vinden mensen ook veel te veel. Als je dan vraagt waarom en ze er niet bijhalen dat er overbevolking is op de wereld is het meestal: 'Maar dat is toch vermoeiend en slecht voor je lichaam?' of 'Hoe krijg je die allemaal 's ochtends klaar?' Meestal wel goedbedoeld en ik voel mij zeker niet aangevallen. Maar ja. Wat is veel?
    22 vluchtelingen is niet veel per stad. Dat is waar. Maar die mensen zoeken ook elkaars gezelschap op en dan worden het er snel meer en het zou fijn zijn wanneer iedereen vredevol met elkaar zou kunnen leven, maar tja. Zo werkt het niet altijd.
    Ik wil die mensen zelf ook wel helpen. Ik vind het vreselijk dat sommige mensen nog niet anders dan oorlog meegemaakt hebben ik steun zelf al heel veel organisaties met centen.
    Men moet ook toegeven dat mensen vooral bang zijn om in te leveren wat ze zelf goed hebben. Ze willen zeker houden wat ze hebben ook al is dat teveel of meer dan genoeg.
    Terwijl bijvoorbeeld ik eigenlijk al ruim voldoende blij ben met een dak boven mijn hoofd ook al lekt het en elke dag lekker eten voor mij en de kinderen en goed onderwijs.
    Bijzaken zijn op reis gaan, een behangetje, lekker uit eten, ...

    Schop maar lekker tegen de schenen. Blijf wakker !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. R.I.P. Joost Zwagerman

    En Connie P en Kristien H. zijn allebei zestig ondertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou mij graag van de domme, lekker slim juist :P

    Ennuh inderdaad, ik had wel iets over Joost Zwagerman bij jou verwacht.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mag niet discrimineren.. maar van Urk kunnen we zo wie zo toch wel weer een eiland maken. Verder mag je gewoon je mening blijven geven hoor. Ik ben het vaak met je eens. Soms niet helemaal en dat is maar ook goed.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet de vraag of het veel is, maar of we het aan kunnen, en zelfs al kan dat niet, dan maar ten onder, of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat maak je lekker wat los met je blogjes...

    Maar 22 per gemeente...zo wordt het niet verdeeld.
    Het is zoals het is en we moeten er mee dealen...

    Nee niet wat je nu denkt maar oplossingen vinden om die mensen zo goed als het kan op te vangen en een warm welkom te geven

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je kattenlogjes zijn zo slecht nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!