Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, december 16, 2015

Zijn expats geen emigranten?

Wat vind jij ervan dat er 200 mensen naar Amsterdam komen om puur economische motieven? Zij spreken de taal niet, zijn onbekend met onze cultuur, klitten samen met mensen uit hun eigen land van herkomst en maken gretig gebruik van onze faciliteiten en verworvenheden. Bovendien vertellen zij in hun thuisland hoe geweldig het hier is zodat er later nog meer komen!

-'Weg met die lui! Eigen volk eerst!'

'Jij bent dus tegen de komst van expats?'

Inderdaad: racisten zéggen wel dat zij vinden dat iedereen die naar Nederland komt zich moet aanpassen aan onze taal en cultuur (wat is dat eigenlijk? 'Gij zult verplicht voetbal en schaatsen leuk vinden, Heineken bier drinken, bitterballen eten en jaarlijks met het hele gezin De Zaanse Schans bezoeken.'?) maar feitelijk bedoelen zij dat laagopgeleide mensen met een donkere huidskleur niet welkom zijn. Blanke mensen met geld zijn van harte welkom 'want wij zijn reuze-tolerant!'

Waarom noemen wij - en ik haalde het al eens eerder aan - Noorse interim-managers 'expats' en Nigeriaanse fabrieksarbeiders 'emigranten'? Er werken laag-opgeleide Noren in Nederlandse horeca-etablissementen en hoogopgeleide Nigerianen in de top van grote bedrijven. Toch blijft men die Noren 'expats' noemen en die Nigerianen 'emigranten'. U kunt dat noemen wat u wilt maar volgens mij is dat niets meer of minder dan racisme.

Hier een Engelstalig filmpje waarin dezelfde vraag wordt gesteld door een donkere meneer die vanuit Amerika naar Japan is geëmigreerd. Hij zegt mensen te kennen die voor een mogelijk betere toekomst vanuit Amerika naar Japan zijn getrokken maar zichzelf toch 'expat' noemen en niet 'immigrant'.

6 opmerkingen:

  1. Ik zag van de week foto's van japan en daar stond een chinese tempel. Dat was voor de chinesen die hun eigen cultuur wilde bewaren. Degene vond dat prachtig. Dat is cultuur.. Maar hier in Nederland moet de buitenlander zich aanpassen. En ook het land weer uit. (waarom moet hij zich dan aanpassen?)

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ieder heeft zo zijn reden en zijn gedachtes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijf het zeggen expats of emigranten of vluchtelingen het zijn allemaal mensen en kan heel goed naast elkaar leven als we maar willen...toch?

    En dat van die wc geen flauw idee haha

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen zijn raar. En bang van wat vreemd is. Kijk naar wat er gister weer per se moest gebeuren tijdens een raadsvergadering. Over mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel kromme redenering. Het enige wat ik verwacht van zowel expats als emigranten is dat ze onze cultuur respecteren, dus géén homohaat. Verder ben ik me ervan bewust dat Nederlanders massaal vertrekken naar Australië/Canada/Zweden en de koekoeksklok en whatever mee verhuizen naar hun nieuwe plek. En wat ik van een tv-programma begrijp (nooit gezien, alleen over gelezen) dat veel van "onze" mensen weinig moeite ondernemen om bijv. Zweeds te leren.
    Elk verhaal heeft twee kanten en dat heb jij goed belicht!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elk land heeft zijn eigen cultuur en gewoontes.
    Maar lang niet iedereen die in een ander land woont of verblijft neemt die over.
    Ik heb jaren overwinterd op Gran Canaria.
    Ook daar is een Nederlandse gemeenschap, geen expats en (bijna) geen emigranten maar pensionado's.
    En ze zoeken elkaar altijd op.
    Ik hoorde daar niet tussen.
    Ik mengde me met de grote Spaanse familie van mijn schoondochter en via die familie met steeds meer andere Spanjaarden.
    Dat vond ik interessanter dan bridgen, petanca, koffieconcerten, wandelen en dat allemaal steeds met dezelfde Nederlandse mensen. Ik ben al geen 'clubmens' in Nederland dus daar ook niet.
    Maar niet iedereen kan dat en veel mensen willen nou eenmaal vasthouden aan hun eigen gewoontes.
    Interessant logje Terrence!
    Groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!