Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zaterdag, april 22, 2017

Zaterdag's cursiefje: discriminatie (#Column)

Uitsluitend omdat ik klein ben noemen mensen mij dwerg, lilliputter en kabouter. Dagelijks. Nu ja, vrijwel dagelijks. Opmerkingen over de vermeende lengte van mijn penis vinden mensen (blanke mensen, donkere mensen, joden, moslims, mannen, vrouwen... ) hilarisch.

Soms maak ik een opmerking terug maar het heeft geen zin. Discussiëren met domme mensen is onmogelijk: zij blijven dom. Zoals ik klein zal blijven. Ik heb geleerd dat ik domme mensen niet slim kan maken. Daar ligt een taak voor opvoeders als ouders, leraren en overheden.

Wat ik wél kan is veranderen hoe ik reageer op domme uitlatingen: soms haal ik mijn schouders op en soms ga ik de confrontatie aan. 'Hé, die tuinkabouter in mijn tuin, is dat familie van jou? Haha!' -'Ik heb een bijzonder domme buurman, is dat familie van jou?'

Eventueel heb ik nog een geduchte rechtse directe in huis: met mijn 1.40m komt die hard aan bij mannen van rond 1.80m ;-) Dat is hoe ik met discriminatie om ga: door grappen te maken. Een ander doet dat anders. En dat is haar of zijn goed recht. Niemand heeft het recht een ander te vertellen wat hij of zij moet voelen. Nooit.


============================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

3 opmerkingen:

  1. Dat kinderen er van alles uitflappen, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar volwassen mensen...Ik vind het asociaal. Je hebt gelijk dat je de discussie niet aangaat: domme mensen blijven altijd dom. Eigenlijk moeten we medelijden met ze hebben.
    Zonnige groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahahaha Terrence, van jouw rechtse, ik zie het voor me! Way to go! ;-)

    En de rest, ja zo waar, sommige mensen, never mind, ik negeer ze over het algemeen tegenwoordig telkens vaker en vaker. Valt toch niet mee te praten.

    het vertelt ook meer over hen dan over jou. Of mij, of wie dan ook.

    Recht van spreken, ja absoluut, altijd dicht bij jezelf blijven.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat iemands geloof of religie ook is en of iemand nu in reïncarnatie gelooft of niet, er is niemand die niet aardigheid en medeleven waardeert. Mensen willen van nature blijheid en niet lijden. Vanuit dit gevoel probeert iedereen dus blijheid te verwerven en het lijden kwijt te raken, iets waarop iedereen recht heeft. Op deze manier is iedereen gelijk, of je nu rijk of arm bent, een opleiding hebt genoten of niet, oosters of westers bent, gelovig of niet, en of je nu binnen deze geloven Boeddhist, Christen, Jood, Moslim of van een ander geloof bent. In de basis vanuit het gezichtspunt van menselijke waarden zijn we allemaal gelijk. In het Boeddhisme hebben we de relatieve waarheid en de absolute waarheid. Vanuit het gezichtspunt van de absolute waarheid, is alles wat we voelen en ervaren in ons dagelijkse leven een illusie. Van al de verschillende soorten illusie is het gevoel van discriminatie tussen onszelf en anderen de ergste vorm, daar het niets dan een gevoel van onbehaaglijkheid aan beide zijde te weeg brengt. Als we mediteren over de ultieme waarheid en deze kunnen realiseren, zal dit onze onzuivere gedachten wegnemen en aldus het gevoel van discriminatie wegnemen. Dit zal ons helpen om ware liefde voor elkaar te voelen. Het zoeken naar de ultieme waarheid is daarom van vitaal belang. Ik ben er daarom van overtuigd dat we met zijn allen een nieuwe spiritualiteit moeten vinden. Dit nieuwe concept dient daarna op zodanige wijze in de verschillende religies verwerkt te worden dat alle mensen van goede wil zich er in kunnen vinden. We moeten dit concept met de hulp van de wetenschap promoten. Het zal ons leiden naar waar we naar zoeken.
    © De Dalai Lama

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!